Speciaal voor vrouwen

IJzer extra belangrijk voor vrouwen

Volwassen vrouwen hebben meer ijzer nodig dan mannen. Dat komt omdat ze meer bloed verliezen als gevolg van de menstruatie en ijzer is een onderdeel van rode bloedcellen.

Sterke botten

Bovendien is het belangrijk om in deze fase de botten zo sterk mogelijk te krijgen. De botopbouw gaat door tot een jaar of 30. Na het 35ste jaar wordt de afbraak geleidelijk groter dan de opbouw; daardoor worden de botten minder stevig. Dit helpt botontkalking na de overgang te voorkomen. Vitamines en mineralen spelen daarbij een belangrijke rol.

Voor zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, geldt een aantal aparte adviezen. 

Supplementen voor vrouwen

Gezond eten is de basis, ook voor vrouwen. Eet je gezond, dan krijg je over het algemeen alle vitamines en mineralen binnen die je op een dag nodig hebt. Helaas gebeurt dit veel te vaak NIET en is suppletie een goed alternatief.

Vrouwen met een donkere of getinte huidskleur, vrouwen die een hoofddoek dragen én vrouwen die onvoldoende buiten komen (minder dan een kwartier per dag) hebben extra vitamine D nodig: 10 microgram per dag.

Vrouwen die lijnen, zeer veel sporten, medicijnen gebruiken of vegetarisch eten moeten wel extra op hun voeding letten. Rook je? Dan heb je een hogere behoefte aan vitamine C, omdat er meer vitamine C wordt afgebroken in het lichaam. Een vitamine C-supplement is dan gewenst, maar stoppen met roken is natuurlijk beter.

Hieronder staat hoeveel vitamines vrouwen van 19-50 jaar per dag nodig hebben.

Vitamine a 
A (mcg RE/dag) 700
B1 (mg/dag) 1,1
B2 (mg/dag) 1,1
B3 (mg NE/dag) 13
B5 (mg/dag) 5
B6 (mg/dag) 1,5
B8 (mcg/dag) 40
B11, foliumzuur (mcg/dag) 300
B12 (mcg/dag) 2,8
C (mg/dag) 75
Db (mcg/dag) 10b
E (αTE/dag) 8
K (mcg/dag) 90

a Eenheden weergegeven in milligram (mg) of microgram (mcg), RE = retinol eenheden, NE = nicotinezuur-equivalenten, αTE/dag = alfa tocoferol eenheden.
bGeldt voor vrouwen met een lichte huidskleur die dagelijks ten minste 15 minuten buiten zijn met in elk geval de handen en het gezicht onbedekt. Wanneer dit niet het geval is, is suppletie van 10 mcg per dag aanbevolen.

Hieronder staat hoeveel mineralen vrouwen van 19-50 jaar per dag nodig hebben.

Mineraal a 
Calcium (mg/dag) 1000
Magnesium (mg/dag) 280
Kalium (mg/dag) 3100
Fosfor (mg/dag) 600b
IJzer (mg/dag) 15/9c
Zink (mg/dag) 7
Koper (mg/dag) 0,9
Jodium (mcg/dag) 150
Seleen (mcg/dag) 50
Chroom (mcg/dag) 25
Mangaan (mg/dag) 3,0
Fluor (mg/dag) 2,9
Molybdeen (mcg/dag) 65

Eenheden weergegeven in milligram (mg) en microgram (mcg).
Voor 18-20 jaar wordt 700 mg fosfor per dag aanbevolen.
c Vrouwen die nog menstrueren krijgen de aanbeveling van 15 mcg en vrouwen na de menopauze het advies van 9 mcg.

1 artikel(en)

per pagina

1 artikel(en)

per pagina